Askepot – UDSOLGT

 

De fleste kender til eventyret ‘Askepot’, men i den store, italienske komponist Rossinis version er flere ting vendt på hovedet. Der er eksempelvis ingen ond stedmor men i stedet en ond stedfar. Og den gode fe er byttet ud med en godhjertet, filosofisk mand, ligesom glasskoen er erstattet af et armbånd. Trylleriet er tryllet væk til fordel for kærlighedens magi, og til slut forenes alle i familien tilmed, efter at Askepot er blevet prinsesse.

Men i Rossinis version er Askepot stadig en sød, dydig og underdanig pige. Det bliver hun nødt til at være. For hendes stedfar har drukket hendes penge op, ignorerer hende og forsøger desuden at lyve sig fra faderrollen. Hendes stedsøstre, Clorinda og Tisbe, kanøfler hende, jager hende rundt i huset, og gør livet overordentlig svært for hende. Og uden kærlighed og penge, dur heltinden ikke, så hun over- lever, så godt hun kan.

Men en dag kommer der heldigvis en prins og redder Askepot. Det vil sige, først skal hun både manipuleres af prin- sen, holdes for nar af prinsens tjener og gå så grueligt meget igennem. Men SÅ redder han hende. Og derfra kan Askepot fromt læne sig tilbage i prinsens arme og leve det finansielt stabile liv – båret af tilgivelse og broderier. For selv om hun får riget, magten og æren i sidste ende, så vælger hun ikke at forbande og hævne sig på sin familie. Hun vælger at tilgive – for det gør pæne piger.

Og valgte hun ikke således, så ville vi i øvrigt stå med socialrealisme og gennemsnitlig hævntørst – og ikke en komedie som denne. For det er jo en forrygende komedie, som Rossini har skrevet over Bdr. Grimms dystre og blodige eventyr. Faktisk en galoperende og charmerende komedie,

hvor håndgranaterne flyver til højre og venstre. Og hvor man næsten glemmer, at historien, uden at blinke, faktisk udskammer grimme kvinder, socialt ambitiøse kvinder, gør tykt grin med fortabte mænd med alkoholproblemer, og de- suden langer ud efter tjeneren, der ønsker sig et bedre liv. Overklassen har håneretten her, og kun dydige kvinder, der gemmer sig bag døren, fortjener kærlighed.

Med opsætningen af ‘Askepot’ er der garanteret en eventyrlig og underholdende aften, hvor instruktør Anne Barslev prikker til dét, at Askepot muligvis har lagt navn til et kompleks, som går igen hos både datidens og nutidens kvinde: Begge nærer de et ønske om at blive reddet, helst af en mand, hvilket bunder i kvindens frygt for selvstændighed. Så datidens kvinde ventede – og nutidens kvinde venter stadig – på noget udefrakommende, som skal forandre hendes liv. Se, dét er da humor!

Operaen ‘Askepot’ opføres på dansk og er en humoristisk og vidunderlig opera, der byder på nogle af de smukkeste og mest imponerende arier inden for opera. Samtidig stiller den i dag spørgsmål ved, om gamle, stereotype kønsroller stadig spiller en rolle i år 2020.

OBS:
‘Askepot’ er IKKE en børneforestilling, og der anbefales en aldersgrænse på minimum 12 år. Derudover er vores opførelse en meget moderne version.
Grundet sygdom medvirker Francine Vis ikke. I stedet spiller mezzosopran Emma Oemann rollen som Cenerentola.

VARIGHED
Ca. 1 time og 55 min. + 20 min. pause

MEDVIRKENDE
Emma Oemann, Mathias Hedegaard, Thomas Storm, Jesper Brun, Jesper Buhl, Mette-Maria Øyen og Sidsel Eriksen

MUSIKERE
Peter Møllerhøj (klaver), Morten Østergaard (fagot), Matilde Zeeberg (bas), Natalie Harris (klarinet), Philip Sandholt Andersen (horn), Ragnhildur Josefsdottir (fløjte), Halel Levin (obo)

MUSIK AF
Gioacchino Rossini

LIBRETTO
Jacobo Ferretti

MUSIKALSK LEDELSE
Peter Møllerhøj

INSTRUKTØR
Anne Barslev

SCENOGRAFI & KOSTUMER
Gøje Rostrup

SKRÆDDER
Mette Birch

FRISØR & MAKE UP
Ea Hvarre

SYERSKE
Birgitte Nisbeth

KOSTUMEVEDLIGEHOLD
Vivi Dalsgaard Pedersen

SCENEMESTER & LYSDESIGNER
Mik M. Andersson

AFVIKLERE
Mik M. Andersson & Christian Brock Hansen

TEKNIKERE
Niels Lau Nielsen & Christian Brock Hansen

PRODUKTIONSKOORDINATOR & FORESTILLINGSLEDER
Philip Moesmann

OBS:
Hovedindgangen åbner 20 min. før. Unummererede pladser. Publikum anvises en plads ved ankomst og lukkes ind max. 20 personer ad gangen grundet sikkerhedsforanstaltninger/Covid-19. Der skal bæres mundbind, indtil man sidder på sin plads.

October 30 @ 19:30
19:30 — 21:25 (1h 55′)

Den Fynske Opera