Et univers, hvor alt kan ske


Den kommende forestillingen 'SPIS! Eventyrligt' er ikke en opera, ikke en ballet eller et måltid mad, men i stedet en forening af både mad, musik, dans og teater over H. C. Andersens eventyr. Det beriger publikum med et hav af sanseindtryk, som fordrer fantasien for både børn og voksne, fortæller instruktør Jesper Dupont

Tekst og foto af Christel Bæksted

I det øjeblik, publikum træder ind i salen, starter en totaloplevelse 360 grader rundt. To værter, en skuespiller og en operasanger, tager imod publikum og inviterer på middag – en middag, som absolut ikke går som planlagt, men som i stedet tager overraskende drejninger.

Forestillingen med de mange sanseindtryk skabes blandt andet også af Den Kongelige Balletskole Odense og de to kokke Mads Friis fra gourmetrestauranten Mmoks i Odense og Kim Gubi fra Resumé i Svendborg. Kokkene serverer en middag, som udfordrer smagsløg og sanser, men som smager godt – også for børn.

”Men det kan godt være, at tingene ikke er, hvad de ser ud til. At noget mad ligner noget bestemt, og når man så spiser det, er det i virkeligheden noget andet. Eller at noget mad, som ikke ser ud til at kunne spises, godt kan spises. Eksempelvis behøver en æbleskive ikke at være en traditionel æbleskive, og noget af maden skal publikum selv være med til at tilberede og færdiggøre”, fortæller instruktør Jesper Dupont.   

Det særlige ved forskellige sanseindtryk
Tanken bag de mange sanseindtryk er, at jo flere indgangsvinkler man har til at påvirke folk, jo mere åbner man sig som publikum. Eksempelvis er lugtesansen placeret i den del af hjernen, der har med følelser og minder at gøre. Det betyder, at når man dufter og smager noget, kan man blive bragt tilbage til et minde – eksempelvis noget, man husker fra sin barndom.

Under et møde gik Jesper Dupont eksempelvis ind i salen på Den Fynske Opera sammen med operachef Thomas Storm, hvor Jesper Dupont har spillet teater som 8-årig:
”Duften i salen er fuldstændig den samme som dengang. Så jeg var pludselig tilbage! Selvfølgelig har jeg mindet med mig, men det er ikke noget, jeg går og tænker over. Men pludselig var det der. Og det er dét dufte kan – og som mad kan”. 

”Og hvis det samtidig bliver understøttet af musik, en der synger, noget koreografi, eller en der fortæller et eventyr, så bliver du som publikum angrebet af mange forskellige stemninger og sanseindtryk, og så bliver det mere sanseligt end en traditionel forestilling”, fortæller Jesper Dupont.

Netop dét håber Jesper Dupont på. At forestillingen bringer publikum nye steder hen, og at de vil blive overraskede ud over det sædvanlige. For det er dér, fantasien bliver bragt i spil, og hvor der opstår et univers, hvor alt kan ske.

Nogen gange skal man have lidt hjælp som voksen
”Det er jo det fine sted, hvor børn er det meste af tiden – i universet, hvor alt kan ske. Min søn på seks år er eksempelvis ofte der, hvor alt kan blive til et eventyr. Sidder han i sofaen, er han måske pludselig ude at sejle. Det glemmer vi lynhurtigt som voksne, fordi vi er meget kontrolfikserede. Men hvis man tør blive påvirket, gribe associationer og lege videre på det, så kan man skabe noget fantastisk”, fortæller Jesper Dupont.

Derfor er det også særligt de voksne, der – sammen med børnene – kan få stof til eftertanke fra forestillingen:

”Jeg gør egentlig ikke det her så meget for børnene, for de er sgu' gode til det i forvejen. De kan få meget ud af hvad som helst. Men jeg vil gerne have, at børnene skal have disse oplevelser sammen med de voksne, for jeg tror, at man som voksen nogen gange skal have lidt hjælp til at se det fantasifulde”.

Dét kan vi lære fra forestillingen – og fra børn
Det er også årsagen til, at forestillingen bliver grebet an fra så mange vinkler – for at afvæbne folk. Derfor kan man også lige så godt lade være med at begynde at forsøge at regne noget ud.
”Det vil man som publikum sikkert gøre i starten af forestillingen, men mit håb er, at man så giver slip, og bare er der, hvor det nu sker”, fortæller Jesper Dupont.

Han tænker ikke, at forestillingen som sådan kan revolutionere noget, men håber, at man kan tage en lille flig med hjem. -At det kan skabe perspektiv og inspirere til, hvordan man griber tingene an:

”Det er jo ofte dét, kunst og kultur kan. Det kan påvirke os til at tænke en lille smule anderledes, når vi er havnet i faste mønstre og måder at se verden på. Så kan vi træde et skridt tilbage og tænke; ”Hvad nu hvis jeg griber det an fra en anden vinkel, hvad sker der så?”. Det er noget af det, vi kan lære her – eller fra børn i det hele taget”.

Eventyrene kommer, når de selv vil det
'SPIS! Eventyrligt' udspiller sig over 8-9 af H. C. Andersens eventyr – nogle lettere at genkende end andre. Men særligt ét eventyr spiller en særlig rolle, nemlig det mindre kendte eventyr 'Hyldemor'. Det handler om en lille dreng, der ligger syg, og hans eneste underholdning er, når overboen kommer ned og fortæller eventyr.

Overboen siger noget i stil med; ”Eventyrene kommer, når de selv vil det”. Det er altså et spørgsmål om, at man skal stille sig til rådighed for det. Så kommer de og prikker een på panden og siger; ”jeg vil ud nu”. Her spørger drengen ivrigt, om han må høre et eventyr. Men manden svarer; ”Du kan ikke bare bede mig om det. Ligesom du heller ikke kan sige til en kunstmaler – mal! Det skal komme et sted fra”.

Tilgengæld, når eventyret og kunsten så er der, og man stiller sig til rådighed for det, så kan det strømme frit og blive magisk. Og dét er Jesper Duponts røde tråd i forestillingen.

Midt i orkanens øje
Netop nu arbejder forestillingens mange involverede parter hver for sig, med Jesper Dupont som bindeled. Og når alle ender mødes i ugen før premieren, er det, som han formulerer det, en smule angstprovokerende, men utrolig spændende, at se, om det hele bliver, som planlagt.

Det vigtigste for Jesper Dupont er, at publikum spiller en aktiv rolle i forestillingen, og ikke bare skal læne sig tilbage, spise, og opleve noget omkring sig:
”Men at man derimod er nød til at sidde lidt ude på kanten af stolen for at være en aktiv del af det – modsat en mere almindelig teaterforestilling”.

Derudover er det vigtigt, at publikum bliver sanseligt stimuleret på mange planer. -At der bliver aktiveret minder, at de får grint, og at der er noget, der er flot. Så hele spekteret af sanselighed bliver berørt. Og så selvfølgelig det overraskende element:

”Efter forestillingen må man gerne sidde lidt spørgende tilbage og tænke; ”Hva' fan'. Og nu er det væk!”. Altså, at man føler, at man er blevet hvirvlet ind midt i orkanens øje af noget magisk – som lige pludselig er slut”.

 

 

'SPIS! Eventyrligt' opføres på Den Fynske Opera den 14. februar til den 24. februar 2019 og anbefales voksne og børn fra otte år. Forestillingen er skabt i samarbejde mellem blandt andet SPIS! Odense Food Festival, instruktør Jesper Dupont, Jeppe Sand fra Det Skrå Teater, Den Fynske Opera, Den Kongelige Balletskole Odense samt kokkene Mads Friis fra Mmoks og Kin Gubi fra Resumé.

Tilbage