Et alfabet, som det sjældent er set


Torsdag var 49 elever fra 1. klasse på Tarup skole i Odense til generalprøve på Knud Romers ABC, som har premiere onsdag den 19. september på den Fynske Opera. De blev mødt af et fantasifuldt univers, som de selv skulle være en del af – og overraskelser var der nok af.

Tekst og fotos af Christel Bæksted

Døren bliver åbnet ind til salen på Den Fynske Opera, og ud strømmer stemningsfulde toner fra en trombone. Eleverne fra 1. klasse på Tarup skole i Odense bliver lukket ind, og i tre hold smyger de sig, hånd i hånd, ind i det dunkle rum, mens musikken og farvestrålende lys leder dem på vej. 

I midten af rummet hænger farverige, lange lagner på stilke, og trombonisten hilser velkommen med flere toner, mens eleverne guides på plads i tre rundkredse af de andre tre medvirkende. Fødderne mærker straks det bløde gulvtæppe - og snart gør hele kroppen det også. 

Sanserne er straks i spil, da eleverne får vist, hvordan de skal bevæge deres håndflader i lange strøg over tæppet, dernæst fødderne, bagdelen og så ryggen. Til sidst maven alt imens håndfladerne siger goddag til sidemanden. Derefter bliver eleverne vist tilrette på bænke – første, og sidste, gang, de skal sidde der.

En for tyk elefant og pruttende rotter
Den Reumertnominerede forestilling Knud Romers ABC tager udgangspunkt i Knud Romers poetiske bogstavfabler, John Kørners billedkunstneriske dyr og Bent Sørensens nykomponerede musik. Med de rammer skaber iscenesætter, Sofie Christiansen og de medvirkende et fantasifuldt og magisk univers af ord, musik og dans, hvor publikum er i bevægelse på gulvet med de medvirkende. 

Den sceniske sang- og bogstavleg bliver fremført af performerne Anete Jensen, Carlos Rodas og Karin Norrinder samt musiker, Anders Ringgaard Andersen. Og i de cirka 50 minutter som forestilligen varer, fører de publikum gennem alfabetet ved hjælp af alt lige fra en søvnmaske, der ligner et 'b' til en isskraber, der ligner et 't'.

I forestilligen møder publikum blandt andet også en elefant, der er blevet for tyk – og bliver punkteret af en myg, pruttende rotter og en russisk giraf.

Skyggernes spil
Alle skal nu tage hinanden i hænderne og gå rundt i en lang række, alt imens der bliver sunget om flagermusen. 

”Er vi flagermusen nu?”, spørger en elev og kigger smilende op.

Eleverne ender i en spiral bag nogle opsatte lagner, som dernæst bliver brugt til et skyggespil med de næste bogstaver og sanglege. Der er fuld opmærksomhed.

Da lagnerne bliver fjernet sidder de medvirkende klar på en bænk med ryggen til. Det er bogstavet 'r', der står for tur, og det bliver sendt afsted med klap og tramp, som udvikler sig til fede stomp-rytmer og en rap om en rotte, der kæmper med at komme på toilettet. Der bliver pruttet og spruttet i lange baner, godt supleret af elevernes latter. 

Når bogstavet er blevet præsenteret, bliver det, ligesom de andre, hængt op på en lang alfabettavle, med hjælp fra eleverne, og et nyt åbenbarer sig. 

Sjove oplevelser og skøre scener
Efter forestillingen er de tre 6-7 årige elever, Katrine Stingsted, Andreas Stingsted og Lærke Jepsen i højt humør. De var vilde med, at der skete så mange forskellige, sjove ting.

”Jeg synes, der var meget spænding i, og de var rigtig gode til alt muligt. Der var mange ting at opleve, og de fleste var vildt søde. Nogle gik jeg lige og krammede lidt på”, fortæller Katrine. 

Lærke og Andreas er enige:

”Det var rigtig godt, der hvor de lukkedes os inde og viste dyr udenfor flagermusen. Det var sjovt”, fortæller Andreas.

”Jeg tænkte over, at jég var den dér flagermus”, tilføjer han. 

Katrine synes en scene, hvor de medvirkende skubber til hinanden og vælter over hinanden, var sjov. Mest går det ud over den harmonika-spillende mand, og Katrine viser hvordan med kroppen, mens hun siger: 

”Bom, bom bom”, og slutter af med et tramp.

'B' som i bjørn
Katrine, Andreas og Lærke kendte godt nogle af digtene i forvejen, og synes, at de var nemme at genkende i forestillingen. Andreas fremhæver bogstavet 'b', som handler om en bjørn, hvor de pludselig falder i søvn.

”'B' som i bjørn! Den var faktisk nem, der sang de næsten kun 'bjørn'”, fortæller han og synger selv 'bjørn', 'bjørn', 'bjørn'

Men det skøreste var toiletscenen med rottesangen, er de enige om. Og de lagde godt mærke til, at alle lydene faktisk blev til rytmer. Andreas viser, hvordan han oplevede det, mens han tramper, klapper og knipser. Han var også vild med musikken, som både rummede live trombone, guitar og harmonika, et elektronisk univers samt beats og klassisk sang:

”Det er den bedste musik, jeg har hørt”, siger han.

Dejligt, at man selv må vælge
Da alle bogstaverne har fået liv og hænger på tavlen, skal eleverne lægge sig ned, mens der flyver stjerner til musikken hen over hovederne på dem. Det er de medvirkende, der holder små lygter i håndfladerne, mens de bevæger sig rundt blandt eleverne.

Da musikken når sin ende, slukkes stjernerne, og der bliver mørkt. Et magisk eventyr er slut.

Katrine, Andreas og Lærke var vilde med, at de skulle deltage og ikke sidde stille samme sted hele forestilligen igennem:

”Jeg synes, det var dejligt, at man selv måtte vælge, om man ville ligge ned eller hvad”, fortæller Lærke. 

Og forestilligen har uden tvivl gjort indtryk: 

”Jeg har faktisk aldrig været i operaen før, og først troede jeg bare, at vi skulle ned på gulvet og røre alt muligt, men så blev jeg overrasket”, fortæller Katrine.

Tilbage
Lærke, Katrine og Andreas blev overraskede, da de var inde og se Knud Romers ABC.